Lovci & sběrači
- Originální název:
- Lovci & zberači
- Překlad:
- Martina Šulcková
- Redakce:
- Jindřich Jůzl, David Dvořák
V roce 2003 vydalo nakladatelství Euromedia Group - Odeon.
Parametry
Počet stran | 256 |
---|---|
Rozměr | 130 x 205 mm |
Rok vydání | 2003 |
Vazba | pevná |
Hypermarkety budoucnosti, ve kterých funguje obrácená logika věci:
spotřebitelé zde vlastně neshánějí zboží, neboť produkty si doslova
kupují je. Dvojice, u níž sledování oblíbených televizních seriálů
vede k těžké závislosti. Tajemná topmodelka, fotograf čekající na
svou příležitost a bezcharakterní i zcela nečekané zákulisí
byznysu. Okultní vraždy ve velkoměstě, jehož historie je úplně
jiná, než byste čekali. Bizardní zákulisí obrovské street party a
demonstrace proti globalizaci. Podtrženo a sečteno, pět literárních
jízd po světě popkultury z pera známého slovenského autora.
Hvoreckého tvorbu nelze jen tak snadno zaškatulkovat, možná by mu vyhovovalo označení postmoderní fantastika nebo kyberpunk, možná by se tomu bránil. "Skutečnost" je přeci jen složitější, a už proto, že rozptyl jeho témat je značný, nelze sázet na jedinou kartu. Vnímáme, že se povídky většinou dotýkají naší současnosti a hovoří se v nich o věcech, s nimiž můžeme mít zkušenosti: autor ale dokáže suverénně pojmenovávat to, co zůstává běžně skryto, pracuje s hyperbolou, dovádí jevy ad absurdum, domýšlí, doříkává tam, kde ostatní jen naznačují nebo se skrývají za zdánlivě mnohovýznamové tři tečky. Klíčové je však zjištění, že Michal Hvorecký nekritizuje náš konzumní svět a jeho atributy či projevy, spíše lapidárně, nevzrušeně a jakoby automaticky konstatuje - jenže tak, že neklid, rozpory a pochybnosti jeho hrdinů přecházejí na důvěřivé a nepřipravené čtenáře.
Hvoreckého tvorbu nelze jen tak snadno zaškatulkovat, možná by mu vyhovovalo označení postmoderní fantastika nebo kyberpunk, možná by se tomu bránil. "Skutečnost" je přeci jen složitější, a už proto, že rozptyl jeho témat je značný, nelze sázet na jedinou kartu. Vnímáme, že se povídky většinou dotýkají naší současnosti a hovoří se v nich o věcech, s nimiž můžeme mít zkušenosti: autor ale dokáže suverénně pojmenovávat to, co zůstává běžně skryto, pracuje s hyperbolou, dovádí jevy ad absurdum, domýšlí, doříkává tam, kde ostatní jen naznačují nebo se skrývají za zdánlivě mnohovýznamové tři tečky. Klíčové je však zjištění, že Michal Hvorecký nekritizuje náš konzumní svět a jeho atributy či projevy, spíše lapidárně, nevzrušeně a jakoby automaticky konstatuje - jenže tak, že neklid, rozpory a pochybnosti jeho hrdinů přecházejí na důvěřivé a nepřipravené čtenáře.
Povídky:
- První vítězství hypermarketů (Prvé víťazstvo supermarketov)
- Nové médium (Nové médium)
- Berlin (Berlin)
- Nejhorší zločin ve Wilsonově (Najhorší zločin vo Wilsonove)
- Brand Party (Brand Party)
- První vítězství hypermarketů (Prvé víťazstvo supermarketov)
- Nové médium (Nové médium)
- Berlin (Berlin)
- Nejhorší zločin ve Wilsonově (Najhorší zločin vo Wilsonove)
- Brand Party (Brand Party)